juni 19, 2021

Instantmarketing.nl

Instant marketing en zakelijk advies

Een geautomatiseerd magazijn is de toekomst

Webshopgiganten als Amazon en Bol.com zijn er al een tijdje mee bezig; magazijn automatisering. Bedrijven zijn altijd op zoek naar de volgende manier om concurrenten te ‘slim’ af te zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een lagere prijs te hanteren, een groter assortiment te voeren of door een customer service waar je U tegen zegt. Maar waar steeds meer webshops ook op inspelen is de snelle behoefte van de consument. Niemand wil een week moeten wachten op zijn of haar product. Het liefst hebben we het allemaal direct morgen in huis, soms zou dezelfde dag zelfs nog goed uitkomen. Magazijn automatisering kan hierin een grote rol spelen. In dit artikel vertellen we je waarom en hoe ook jouw bedrijf hier mogelijk gebruik van kan maken.

Wat is magazijn automatisering?

Wanneer we het hebben over magazijn automatisering, hebben we het over het automatiseren van één of meerdere processen die zich in een magazijn voordoen. Denk bijvoorbeeld aan orderpicking. In vrijwel alle magazijnen wordt dit nog handmatig door een werknemer gedaan. Dit is op zich prima, maar het zou ook geautomatiseerd kunnen worden door een robot. De magazijn automatisering in deze vorm kan bijvoorbeeld tot minder fouten en ongelukken leiden, waardoor de efficiënte een stuk hoger ligt. Dit scheelt tijd, en we weten allemaal dat tijd geld is. In welke branche je dan ook actief bent. Een ander voorbeeld zou zijn het intern transporteren van goederen. Zo wordt momenteel het lossen van vrachtwagens of het sorteren van inkomende goederen voornamelijk handmatig gedaan. Echter kan dit tegenwoordig ook gedaan worden met behulp van zogeheten automatic guided vehicles.

Een streepje voor op de concurrent

Voorbeelden als een orderpicking robot of een automatic guided vehicle zijn manieren om processen in een magazijn te automatiseren. Dit verhoogt de efficiënte aanzienlijk, waardoor het kostenplaatje kleiner wordt. Hierdoor krijg je uiteindelijk een streepje voor op de concurrent, omdat je bijvoorbeeld sneller kan leveren of tegen een lagere prijs.