goed-crm-systeem

CRM betekent customer relationship management, in het Nederlands is dat klantenrelatiebeheer. Met het CRM systeem probeer je de klant tevreden te houden. De klant is in ieder geval je belangrijkste bron van geld. Met CRM werk je als volgt. De informatie die je het geeft zoals accountgegevens, persoonsgegevens worden geanalyseerd en zo wordt er handige data uit gegenereerd. Met deze data kan je dan gebruiken om samen met je team of als je een eenmanszaak ben betere manieren van het runnen van het bedrijf vinden. CRM heeft gegevens nodig, wat voor soort gegevens vraag je je misschien af?

Klantgegevens

Klantgegevens. Waarschijnlijk weet je al hoe CRM werkt. Maar zo niet, wat is CRM? In de vorige alinea werd uitgelegd dat het het behouden is van de relatie tussen de klant en het bedrijf. Het werkt als volgt. Een CRM systeem heeft gegevens nodig, zoals klantgegevens. Deze kijkt de gegevens door en rapporteert de uitkomst. Waarom heeft het deze gegevens nodig? Deze soorten programma’s zijn gemaakt om een soort data type te bekijken, creatief kan het dus helaas niet zijn. Is dit een nadeel? Dat ligt aan wat je wilt. Wil je slim de meningen van klanten bekijken? Dit moet je helaas zelf doen.

Nuttigheid van CRM

Zo komen we op deze vraag. Hoe nuttig is CRM? CRM is erg nuttig. Hoewel je nog wel handmatig de data kan gebruiken, kost dat bij grote bedrijven veel tijd. Dit is wat een CRM systeem merendeels oplost. Veel data verwerken naar weinig. Niet weinig als in, te weinig, maar weinig genoeg dat het weinig tijd kost om te zien wat de klanten willen. Klanten weten niet wat CRM worden gebruikt. Dit betekent dat lang niet al het informatie te zien is in een CRM. Mijn advies? Check social media, daar kan je vaak snel feedback vinden.